“I can’t think
without writing.”
The “shell office”. Wall installation based on the original photograph by Jean Mohr, 1978. FPSE Library, Uni Mail, Geneva.
In addition to its function as a documentary centre, the Jean Piaget Archives organizes several scientific activities (seminars, congresses and exhibitions). They welcome people for specific research and those awarded with a research grant.
- Accueil
- >
- Jean Piaget Archives
- >
- Scientific Activities
- >
- Seminars
Seminars
As part of its scientific missions, the Jean Piaget Archives Foundation organises an interdisciplinary seminar where specialists are invited to address, from the perspective of their respective disciplines, a question relating to the topics of Piaget’s work. The rule of the game is that each speaker should put the contemporary approach of his or her discipline or speciality into perspective with that developed by Piaget, in order to underline the common points and differences. The range of disciplines goes from psychology to neuropsychology and psychiatry, as well as educational sciences, neurosciences, philosophy or theology.
The goal of the seminar is to provide students with a deeper insight into the work of one of the greatest scientific personalities of the University of Geneva, Jean Piaget, while making them reflect on a key question of contemporary psychology through an interdisciplinary approach.
The bibliography of the seminar, in addition to Piaget’s publication around which the seminar is organized, consists of a text proposed by each of the lecturers.
Seminars are in French.
Program
mercredi 19 février
Entre la psychologie et la pédagogie, l’ingénierie
par André Tricot, Professeur, Université Paul Valéry Montpellier 3.
mercredi 26 février
L’héritage de Piaget en didactique des mathématiques
par Jean-Luc Dorier, Professeur, Université de Genève.
mercredi 4 mars ANNULÉ
Apprendre par le, et au-delà du, connu
par Emmanuel Sander, Professeur, Université de Genève.
mercredi 11 mars
L’entrée dans les mathématiques chez l’enfant. Quelles préconisations
pour l’apprentissage ?
par Karine Mazens, Maître de conférences, Université Grenoble Alpes.
mercredi 1er avril ANNULÉ
Jean Piaget, diplomate de l’internationalisme éducatif. Du Bureau international d’éducation à l’Unesco (1929-1968)
par Rita Hofstetter, Professeure, Université de Genève et Bernard Schneuwly, Professeur honoraire, Université de Genève.
mercredi 8 avril ANNULÉ
Avoir de la considération pour le travail enseignant : une exigence pour améliorer
sa qualité
par Roland Goigoux, Professeur, Université Clermont Auvergne, Clermont-Ferrand.
mercredi 22 avril ANNULÉ
Effet d’un programme basé sur le jeu de faire semblant visant à promouvoir le développement de la compréhension des émotions, de la régulation des émotions
et du comportement prosocial chez les enfants de 5-6ans
par Sylvie Richard, Chargée d’enseignement, Haute Ecole Pédagogique du Valais.
mercredi 29 avril ANNULÉ
L’Education Nouvelle et la recherche scientifique : une articulation complexe et instructive
par Philippe Meirieu, Professeur Emérite, Université Lyon-Lumière-II.
mercredi 6 mai ANNULÉ
De Montessori, Freinet et Piaget aux sciences cognitives : des clés pour un bon usage
des neurosciences à l’école
par Olivier Houdé, Professeur, Université Paris-Descartes.
mercredi 13 mai ANNULÉ
La lecture : décodage, identification des mots écrits et compréhension
par Liliane Sprenger-Charolles, Directrice de recherche émérite CNRS, Université d’Aix-en-Provence.
mercredi 27 mai ANNULÉ
De la théorie de Piaget à la construction de dispositifs d’intervention psycho-pédagogiques auprès d’enfants et d’adolescents en milieu populaire
par Béatrice Clavel, Maître de conférences, Université Lyon 2.